Derde spoor Duitsland
De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Deze handelsroute willen we nog beter benutten. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd.
Wat gaat er gebeuren?
Over de Betuweroute rijden steeds meer goederentreinen. De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Deze handelsroute willen we nog beter benutten. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor het goederenverkeer in Nederland.
Vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens rijden treinen binnen twee uur naar Duitsland. Op dit moment is de aansluiting op het Europese spoornet niet optimaal. Na de werkzaamheden kunnen er veel meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dit is belangrijk voor de Nederlandse economie. Bovendien ontstaat er meer ruimte op het spoor voor reizigersvervoer.
Wat betekent dat voor mij?
Als er werkzaamheden plaatsvinden in Duitsland, betekent dit dat er goederentreinen omgeleid worden via andere routes in Nederland, waaronder via Oldenzaal (Bentheimroute). Dit betekent ook meer kans op overlast voor de omgeving. Tussen november 2024 en mei 2026 intensiveren de werkzaamheden in Duitsland. Er zijn daardoor vaker langere omleidperiodes.
Wat is de planning?
De planning kunt u downloaden via: Zevenaar-Oberhausen | ProRail
Wat is er al gebeurd?
Sinds 2016 wordt er aan de Duitse zijde van de Betuweroute periodiek gewerkt aan een derde spoor. Tussen november 2024 en mei 2026 intensiveren de werkzaamheden in Duitsland.
Hoe blijf ik op de hoogte?
Op deze website staat meer informatie: Zevenaar-Oberhausen | ProRail
En via prorail.nl/wonen/spoorwerk-in-de-buurt kun je je aanmelden om op de hoogte gesteld te worden van de verwachte omleidingen.
Contact/vragen?
Via Contact | ProRail kunt u contact opnemen