Trouwen
Jullie gaan trouwen, wat bijzonder! Hieronder leest u welke stappen nodig zijn voor het regelen van uw huwelijk.
De mooiste dag
Gehighlighte tekst: ‘Voor veel mensen is de dag waarop dit plaatsvindt ‘de mooiste dag van hun leven’. Maar een dag als deze brengt nogal wat voorbereidingen met zich mee. Want waar en wanneer gaan we melding doen van het aankomende huwelijk? Waar en wanneer gaan we trouwen? Wie zijn onze getuigen? Hoeveel gasten nodigen we uit? En wel of geen feest? Dit zijn vragen waar u samen een antwoord op vindt. Met deze informatie willen we u daarbij helpen. Het blijft bijzonder om voor elkaar te kiezen. En om dat te bezegelen met een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Veel geluk samen!’ Burgemeester Patrick Welman
Aanvragen
U kunt hier digitaal een huwelijksaanvraag doen. Beide huwelijkspartners hebben hiervoor DigiD nodig. Wilt u liever langskomen om uw huwelijksaanvraag in te dienen? Dan kunt u een afspraak maken (link Afspraak maken | Gemeente Oldenzaal). Heeft u of uw huwelijkspartner niet de Nederlandse nationaliteit? Dan downloadt u het formulier onderaan deze pagina. Deze kunt u ingevuld sturen naar burgerlijkestand@oldenzaal.nl.
Wij maken samen met u afspraken over uw huwelijk. Denk daarbij aan de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u de huwelijksceremonie met ons bespreken. U kunt bij ons uit 3 soorten huwelijksceremonies kiezen:
- het gratis huwelijk
- het basishuwelijk
- het uitgebreid huwelijk
Huwelijksaanvraag indienen
Wij adviseren om minimaal 2 maanden voor uw huwelijk een huwelijksaanvraag bij de gemeente te doen. Uw huwelijksaanvraag moet op zijn vroegst 1 jaar van tevoren en uiterlijk 2 weken vóór uw huwelijk bij de gemeente binnen zijn. Onze trouwambtenaren hebben namelijk voorbereidingstijd nodig.
Wanneer wij uw huwelijksaanvraag hebben ontvangen, kijken wij of al uw gegevens kloppen met de Basisregistratie Personen (BRP). Klopt dit niet? Of ontbreekt er informatie? Dan vragen wij u opnieuw de juiste documenten in te leveren. Is alles compleet? Dan krijgt u een bevestiging.
Vanuit het buitenland
Woont u of uw toekomstige partner in het buitenland? En moet u bij de gemeente buitenlandse documenten aanleveren? Houd er dan rekening mee dat u dit uiterlijk 2 maanden vóór uw huwelijk doet. Het is verstandig om op tijd te controleren welke papieren u nodig heeft. En aan welke eisen deze papieren moeten voldoen. Neem contact met ons op als u twijfelt over de juiste papieren.
Wonen u én uw toekomstige partner allebei in het buitenland? En wilt u in Nederland gaan trouwen? Dat kan als 1 van u de Nederlandse nationaliteit heeft. U bent dan verplicht om uw aankomende huwelijk aan te vragen bij de trouwambtenaar van de burgerlijke stand in Den Haag. De gemeente Den Haag stuurt daarna de aanvraag door naar de gemeente waar u wilt trouwen. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Den Haag.
Trouwambtenaren
Onze trouwambtenaren
Hun complete titel luidt ‘buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand’. Die titel korten we vaak af als ‘BABS’. Maak kennis met onze Babsen.
Uw eigen trouwambtenaar
U mag zelf ook iemand kiezen als trouwambtenaar voor uw huwelijk. Dat kost
€ 150. Op het aanvraagformulier leest u welke bewijzen u daarvoor nodig heeft. Kijk hieronder bij ‘Downloads’ voor het juiste aanvraagformulier.
Voorwaarden
U mag trouwen als u voldoet aan deze voorwaarden:
- U bent 18 jaar of ouder.
- U bent niet met iemand anders getrouwd.
- U heeft niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap.
- U bent niet te dichte familie van uw partner. Dat betekent dat uw partner bijvoorbeeld geen vader, (klein)dochter, opa of (half)zus mag zijn. Bent u derde- of vierdegraadsfamilie? Zoals tante of neef? Dan kunt u wel een geregistreerd partnerschap aangaan. U moet dan allebei verklaren dat u vrijwillig met elkaar een partnerschap aangaat.
- U staat niet onder curatele. Dit betekent dat u niet zelfstandig beslissingen mag maken. Staat u wel onder curatele? Dan heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.
- U of uw partner heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U bent of uw partner is EU-burger.
- U of uw partner heeft een verblijfsvergunning. Of asiel voor onbepaalde tijd.
Kosten
Gratis huwelijk
U kunt op dinsdagochtend om 9.00 en 9.30 uur gratis trouwen. De huwelijksceremonie is heel eenvoudig. U trouwt in een spreekkamer in het stadhuis. En het duurt een kwartier. Alleen uw getuigen mogen erbij zijn. U mag 2 tot 4 getuigen meenemen. Het is belangrijk dat de getuigen 18 jaar of ouder zijn.
Basishuwelijk
Een basishuwelijk kost € 200. Het basishuwelijk is standaard op woensdagmiddag om 15.00 uur. En het gebeurt in de trouwzaal van het stadhuis. Daarbij houdt een vaste trouwambtenaar een korte standaard toespraak. Bij een basishuwelijk mogen maximaal 30 personen aanwezig zijn.
Uitgebreid huwelijk op het stadhuis
De kosten voor het uitgebreide huwelijk zijn:
- € 415 op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot en met 15.30 uur
- € 1.000 op zaterdag van 08.30 tot en met 15.30 uur
- € 1.425 op zondag van 08.30 tot en met 15.30 uur.
Bij het uitgebreide huwelijk kiest u zelf een datum, tijdstip en locatie. En u mag zelf een vaste trouwambtenaar kiezen. Ook is het mogelijk om een eigen trouwlocatie te kiezen. Lees meer over de trouwlocaties.
Uitgebreid huwelijk op een andere trouwlocatie
Trouwt u op een andere locatie? Dan bespreekt u het tijdstip met de trouwlocatie en de gemeente. De kosten voor de huwelijksceremonie zijn € 415. U neemt zelf contact op met uw trouwlocatie over de huurkosten. De gemeente neemt binnen 8 weken een besluit of de trouwlocatie aan de eisen voldoet.
Extra kosten
Hieronder ziet u alle extra kosten staan:
- € 35 voor een trouwboekje
- € 100 voor het kiezen van een eigen locatie
- € 150 voor het kiezen van een eigen Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
- € 80 voor het annuleren van een gereserveerde datum voor de huwelijksceremonie. Als u annuleert u binnen een periode van 28 dagen vóór die gereserveerde datum.
Bijzonderheden
Naamgebruik
Wilt u de achternaam van uw partner aannemen? Lees meer informatie over naamgebruik.
Bezittingen en schulden
Sinds 1 januari 2018 vallen bezittingen en schulden bij huwelijk of geregistreerd partnerschap automatisch in een beperkte gemeenschap van goederen. Dit betekent dat u samen bepaalde eigendommen bezit. Bijvoorbeeld een huis of een auto. Voor meer informatie kijkt u op de site van de rijksoverheid.