Geregistreerd partnerschap aangaan

Beschrijving

Als u een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt de melding al 1 jaar voor uw partnerschapsregistratie doen. De laatste mogelijkheid is 2 weken van tevoren. Maar let op: Moet u bij de gemeente documenten aanleveren die uit het buitenland komen? Houd er dan rekening mee dat 2 weken te kort kunnen zijn.

Met de gemeente maakt u afspraken over het registreren van uw partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit komt te zien.

Voor een geregistreerd partnerschap zet u een handtekening. Daar moeten getuigen bij zijn. U moet minimaal 2 en maximaal 4 getuigen meenemen. De getuigen moeten meerderjarig zijn. Een jawoord is niet verplicht, maar kan wel.

Sinds 1 januari 2018 vallen bezittingen en schulden bij huwelijk of geregistreerd partnerschap automatisch in een beperkte gemeenschap van goederen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de site van de rijksoverheidexterne-link-icoon.

Aanvragen

U hoeft geen aangifte van geregistreerd partnerschap te doen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U hoeft alleen schriftelijk of in persoon een melding voorgenomen partnerregistratie te doen. Dit doet u bij de gemeente waarin u de partnerschapsregistratie wilt aangaan.

Wettelijk moet de melding voorgenomen partnerregistratie ten minste twee weken en ten hoogste een jaar voor de partnerschapsregistratie plaatsvinden. Het is aan te bevelen om dit ongeveer twee maanden voor de partnerschapsregistratie te doen, in verband met de planning en de voorbereiding van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

U kunt hier digitaal de melding van het  geregistreerd partnerschap makenexterne-link-icoon. Beide partners hebben hiervoor DigiD nodig. Wilt u liever langskomen om uw voorgenomen geregistreerde partnerschap te regelen, dan kunt u een afspraak makenexterne-link-icoon. Heeft u of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit, dan downloadt u het formulier onderaan deze pagina. Deze kunt u ingevuld sturen naar burgerlijkestand@oldenzaal.nl

Voorwaarden

De gemeente controleert of u met elkaar een geregistreerd partnerschap mag aangaan. U mag een geregistreerd partnerschap aangaan als u:

  • 18 jaar of ouder bent
  • niet met iemand anders bent getrouwd
  • niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap heeft
  • u niet te dicht verwant bent aan uw partner. Dat betekent dat uw partner bijvoorbeeld niet mag zijn: uw vader, (klein)dochter, opa of (half)zus. Bent u derde- of vierdegraadsfamilie, zoals tante of neef? Dan kunt u wel trouwen. U moet dan allebei verklaren dat u vrijwillig met elkaar trouwt.
  • niet onder curatele staat. Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.

Lees meer over de regels voor naamgebruikexterne-link-icoon.

Kosten

De gemeente Oldenzaal heeft zes locaties aangewezen waar het huwelijk of partnerschap kan worden voltrokken of geregistreerd. Ook is het mogelijk om een locatie aan te wijzen als eenmalige locatie voor registratie partnerschap. Meer informatie hierover vindt u bij trouwlocaties. Wilt u in het Stadhuis uw geregistreerd partnerschap aangaan? Dan kan dit in overleg met de Burgerlijke Stand. Voor de overige locaties is overleg nodig met de eigenaar van de locatie én de medewerkers van de burgerlijke stand.

Stadhuis

  • Maandag tot en met vrijdag van 08.30 t/m 15.30 uur,  uitgebreide ceremonie met persoonlijke toespraak, kosten  €415
  • Woensdagmiddag 15.00 uur, basisceremonie met standaard toespraak, kosten 200
  • Dinsdagmorgen 9.00 of 9.30 uur, ceremonie zonder toespraak met alleen getuigen, gratis
  • Zaterdag van 08.30 t/m 15.30 uur, uitgebreide ceremonie, kosten €1.000
  • Zondag van 08.30 t/m 15.30 uur, uitgebreide ceremonie, kosten €1.425

Andere locaties

  • Tijdstippen in overleg met de locatie en gemeente
  • Kosten op werkdagen en in het weekend  €415. Dit betreft alleen de leges voor het aangaan van het geregistreerd partnerschap. Voor de kosten van de huur van uw locatie dient u contact op te nemen met de betreffende locatie.

Op dinsdagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur kunt u kosteloos uw geregistreerd partnerschap aangaan. De ceremonie is dan zeer sober. De voltrekking vindt plaats in een spreekkamer in het stadhuis. Deze vindt plaats met alleen uw getuigen (minimaal 2, maximaal 4 personen).

Aanvullende kosten

  • Boekje geregistreerd partnerschap: €35
  • In behandeling nemen van de aanvraag aanwijzen eenmalige locatie geregistreerd partnerschap: €100
  • In behandeling nemen van de aanvraag aanwijzen eenmalige  buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): €150
  • In behandeling nemen van een aanvraag om een geserveerde datum voor de registratie van de partnerschap te annuleren binnen een periode van 28 dagen voorafgaand aan die gereserveerde datum: €80

Naamgebruik

Wilt u de achternaam van uw partner aannemen? Lees meer informatie over naamgebruikexterne-link-icoon.

Bijzonderheden

Op de locatie zijn de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en de eenmalig aan te wijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) beschikbaar voor het voltrekken van huwelijken of geregistreerd partnerschappen van maandag t/m zondag van 8:30 uur t/m 20:00 uur.

Lees meer over onze BABS.

Het is ook mogelijk om een aanvraag in te dienen voor het eenmalig aanwijzen van een persoon als een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. U leest op het aanvraagformulier welke bewijsstukken u dient aan te leveren. Aan het in behandeling nemen van deze aanvraag zijn kosten verbonden.

Downloads